Tampereen Raitiovaunu osa 3

Raitiovaunu hankkeen aikana keskusta-alue on kärsinyt ulkonäöllisesti paljon. Keskusta yrittäjien liiketoiminta kärsinyt ja muun muassa alueen asukkaat ärsyyntyneet jatkuvaan järjestelymuutokseen. Miltä keskusta-alue tulee näyttämään rakennustöiden jälkeen? Keskustan kehityksestä käydään itsessään vilkasta keskustelua ja sen kehityksen vaiheissa on paljon varaa positiivisille muutoksille nykyiseen suunnitelmaan peilattuna.

Raitiovaunu kulkee kahdeksan vuoroa tunnissa

Raitiovaunun vuoroväli tulee olemaan vain noin 7,5 minuuttia. Parhaimmillaan se pystyy kulkemaan jopa seitsemänkymmentä kilometriä tunnissa vauhtia ja näin Hervanta järveltä keskustan läpi ihan Pyynikintorille saakka matka taittuu alle puolessa tunnissa. Per pysäkki, raitiovainu pysähtyy vain muutaman kymmenen sekunnin ajan ennen kuin jatkaa etuoikeutetusti muun muassa liikenne valoista läpi. Sunnuntai vuorot sekä toki pyhävuorot ei kuitenkaan liikennöidä ihan kahdeksaa kertaa  tunnissa, vaan sunnuntain  vuoroväli liikkuu siinä 15 minuutin tienoilla. Öisin mahdollisesti puolen tunnin tai tunnin välein. Raitiolinjaston pituus tulee olemaan yhteensä 23 kilometriä.

Kalusto

Vaunut ja kalusto ei ole laskettu mukaan kovaan hankkeeseen jonka kokonaiskustannukset ovat jo ilmankin kalustoa satoja miljoonia, joista valtio tukee kolmenkymmenen prosentin verran. Ensimmäisen vaiheen kustannusarvio on 238,8miljoonaa euroa. Eli Tampereen kaupungin investointi hankkeeseen on noin kaksi sataa miljoonaa euroa. Vaunuista ja vaunukalustosta vastaa Transtech Oy. 19 raitiovaunun lisäksi yhteistyö solmittiin myös kymmeneksi vuodeksi kunnossapitotöihin. Tähän kalustoarvioon on laskettu menevän yli sata miljoonaa euroa ja siihen kun lasketaan myös sivuprojektit muun muassa Hämeensillan remontti alkaa kustannusarvio olemaan jo korkea. Hämeensillan remonttiin on laskettu kustannusarvioksi 56 miljoonaa euroa. Hyvä asia kalustossa on se, että ne rakennetaan tehtaalla Kainuussa ja näin ollen lisäävät työvoiman tarvetta myös pohjoisemmassa Suomessa. Kalustossa oli kilpailussa myös espanjalainen yhtiö joka hävisi Transtechille kilpailutuksessa ja valitti hankinnasta markkinaoikeuteen, jossa päätöstä ei kuitenkaan lähdetty muuttamaan. Raitiovaunujen malli on ForCity Smart Artic x34 ja ne ovat lähes 40 metriä pitkiä. Matkustajia per raitiovaunu mahtuu jopa kolmesataa, mutta matkustusystävällisyyden puitteissa vaunuun voidaan laskea mahtuvan 250 henkilöä. Ensimmäiset vaunut on tarkoitus olla valmiita jo 2020 vuoden alussa. Kansa on äänestänyt raitiovaunujen väriksi tiilenpunaisen värin. Asiasta julkaistiin yleinen mielipidekisa, jossa Tamperelaiset saivat vaikuttaa värivalintaan. Idis Design on teollisen muotoilun toimisto, joka valittiin myös vaunujen muotoilija toimistoksi. Muotoilu on nyt ydinkysymyksenä ja muun muassa raitiovaunun penkkien kankaita ja niiden kuoseja suunnitellaan par aikaa. Kokonaisuudessaan koko investointi tuo hurjasti säpinää työmarkkinoille ja edes auttaa monien työpaikkojen syntyä niin suunnittelu kuin rakennusalalla. Lokakuussa 2018 julkistettiin todellinen muotoilu sekä myös vaunun väritys. Alun perin Aamulehden yleisökyselyssä lähes puolet äänistä kallistuivat äänestämään, että Tampereen uusi ratikka voisi olla pinkki, mutta tähän ei kuitenkaan virallisessa yleisöäänestyksessä päädytty. Kolmensadan matkustajan hiljaiset matalat raitiovaunut tulee olemaan tehokkaampia kuin pääkaupungin vastaavat raitiovaunut.

Kritiikkiä sataa

Hankkeen kustannukset ovat herättäneet kriitikoiden mielenkiinnon ja kustannuksia pidetäänkin kokonaishyötyyn nähden liian korkeina. Kaupunki on kuitenkin julkaissut kustannusarvioon perustuvan arvion myös raitiovaunuhankkeen taloudellisesta hyödystä. Mutta tätä hyötylaskelmaa pidetään epätodellisena. Rakentamisen haitat keskusta-alueella ovat aiheuttaneet myös voimakasta kritiikkiä, sillä keskusta alueen vetovoimaisuus on kärsinyt ja tulee kärsimään hankkeesta vielä pitkään. Rautatien sanotaan kuitenkin olevan välttämätön kasvavalle kaupungille, jonka entinen julkinen liikenne joutuu käyttämään kaupungin pääkatua ja ylittämään Tammerkosken. Raitiotie matkustamista pidetään myös turvallisempana ja miellyttävämpänä kuin bussiliikennettä. Lisäksi isommat yritykset hehkuttavat hanketta ja kokevat sen lisäävän kiinnostusta investoida kaupunkiin.