Tampereen Raitiovaunu osa 2

Tampereen raitovaunu projekti on ollut tapetilla jo vuosia Tamperelaisten kansalaisten piirissä ja herättänyt paljon myös negatiivista vastakaikua. Raitiovaunu-urakka saa osakseen paljon lokaa ja muun muassa sitä kuvataan korruptiona. Kaupungin keskustan ja ympäristön suuret massiiviset rakennustyöt ovat vaikuttaneet jokaiseen varsinkin Hämeenkadun yrittäjään negatiivisesti, viestintä rakennustöistä tökkinyt ja asiakkaiden kulku liiketiloihin estynyt. Yrittäjille kuitenkaan ei kaupunki anna minkäänlaisia tulonmenetys korvauksia ja tästä syystä monet pienet yritykset ovat joutuneet sulkemaan ovensa ja lopettamaan liiketoimintansa. Linjasto on myös saanut kansalaiset varpailleen ja syyttävätkin raitiovaunulinjaston yltävän vain rikkaiden asuinalueelle eikä “tavallisen tallaajan” naapurustoihin. Jo valmiiksi ollaan mielletty se, että nyt isoilta asuinalueilta viedään mahdollisuus työhön menoon yhdellä linjalla, kun pelätään että tutut bussilinjastot muuttuvat niin jatkossa, että vaihto on työpaikalle tai kouluihin pakko tehdä raitiovaunuliikenteen kautta ja tämä pidentää huomattavasti työmatkoja. Toden totta isosta mullistuksesta ja myllerryksestä on kyse, mutta yleishyödyllisyys sekä raitiotien tarpeellisuus kuitenkin vasta näkyvät sitten, kun saadaan linja aukeamaan ja käyttöön. Kannattajat kuitenkin sanovat, että oli jo aikakin rakentaa ja tehdä muutoksia vanhanaikaiseksi käyvään julkiseen liikenteeseen. Ja vaikka työmaa, muutos vaihe ja panolle vienti vie rahaa, resursseja ja aikaa, tulee lopputulos auttamaan jokaista Tamperelaista ja kasvattamaan lähikuntia helpomman julkisen liikenteen takia sekä vaikuttamaan erittäin positiivisiesti keskustakuvaan, joka muuttuu muutoksen myötä täysin ja tulee olemaan enemmän kohtaamispaikkana koko Tampereen alueen ihmisille.

Tampereen kaupunginvaltuusto tukee sataprosenttisesti raitiovaunuhanketta

Tampereen kaupunginvaltuusto on kuitenkin antanut yksimielisen päätöksensä hyväksyessään hankkeen 2011. Raitiotietä kehuttiin esteettömäksi ja ekologiseksi ratkaisuksi ja taloudellisestikin kannattavaksi investoinniksi. Bussiliikenne keskustan ja Hervannan välillä on ollut vuosia ruuhkautunut ja raitiotiellä ratkaistaan liiallisen linja-autoliikenteen kasvattaminen, joka ei taas palvele yksityisautoilijoiden etua yhtään, sillä bussiliikenne ruuhkauttaa ja vaikeuttaa muun autoliikenteen liikkuvuutta ja joustavuutta. Lopullinen päätös hankkeen hyväksymiselle tuli 2016 kaupunginvaltuuston kokouksessa, budjettiarvion nousseen 283 miljoonaan euroon. Siltikin valtuustossa hankkeen puolesta olevia oli 41 ääntä, vastaan 25 ääntä ja yksi tyhjä ääni.

Hankkeen tulevaisuus

Ensimmäiset linjat on suunniteltu olevan käytössä 2021 joten edessä on vielä pitkä urakkaa siihen, että raitiotie saadaan neitsytmatkallensa. Nyt keskustassa riehuvat työmaat ovat räjäyttäneet kaupungin ilmeen tyystin ja joka puolella keskusta-aluetta näkee ihmisiä pällistelemässä näkyä. Ensimmäisten linjojen valmistuttua alkaa lisäpohdinnat siitä mihin suuntaan urakka ja toteutus siirtyy. Keskusta – Kaleva – Hervanta linjan jälkeen yhteydet Hatanpäälle ja Vuorekseen sekä Pirkkalaan ovat pohdinnan alla. Laajennusmahdollisuus Tampere-Pirkkalan lentoasemalle on mahdollisuus. Huhupuheet ja epäviralliset kontekstit miettivät rajusti onko linjastoa tulossa Länteen ollenkaan. Tesoman alueelle tuskin linjaa kuitenkaan raitiovaunulle rakennetaan, sillä Tesoman läpi kulkeva raitiotie tuo mieluummin mahdollisuuden lähijunaan alueelle kuin uuden radan rakentamiseen. Lähijuna liikenne olisi suotuisa ja odotettu muutos Tampereella myös varsinkin siitä syystä, että rataosuudet on jo olemassa. Se, että lähikunnan saadaan mukaan hankkeeseen on vielä vasta suunnitteluvaiheessa ja mitään konkreettista ei lähijunan suhteen ole odotettavissa vielä vuosiin. Ratapihan sanotaan olevan liian kiireinen jo kaukojunaliikenteelle, että uuden rautatieaseman rakentaminen on isona esteenä tämän hankkeen osa-alueen kasvattamiseen. Tampere on suuressa rakennusvaiheessa ja loppua tälle ei näytä tulevan vuosiin. Kun vanhanaikainen liikennejärjestely ja rakenne saadaan kuntoon, onkin aika palata muihin massiivisiin rakennushankkeisiin mitä kaupunki on väläytellyt esityksissään. Se jää nähtäväksi minkälainen suurkaupunki Tampereesta saadaan. Toimivuus täytyy taata ja kaupungin tulojen pysyä kohdillansa näiden vuosien aikana remonttia tai ei.