Tampereen Raitiovaunu osa 1

Tampereelle on vuosien mitassa ollut puheilla raitiotie ja raitiotie on vihdoin alkanut projektina etenemään. Se on kuitenkin saanut kansalaiset jakautumaan kahtia ja suurimman osan kannattajistakin kääntymään suunnattoman massiivista urakkaa vastaan sen rakennustöiden alettua. Asiasta oltiin jo ennen projektin alkamista kahta mieltä ja lopullinen päätös raitiotien rakentamisesta tehtiin kaupungin valtuuston toimesta marraskuussa 2016. Raitiotie on olut suunnitteilla Tampereelle jo 1900-luvulta asti, mutta hankkeet on jatkuvasti aikaisemmin kuopattu. Johdinautoliikennettä Tampereella kuitenkin nähtiin viisikymmentä luvulta seitsemänkymmentäluvun loppuun asti. Raititotien suunnittelu vaiheessa oli ensin kyseessä isompi kokonaisuus, jossa käytettäisiin hyödyksi myös olemassa olevaa raitiotietä ja sen tarjoamia mahdollisuuksia lähikuntiin. Tämän hankkeen takana oli niin kutsuttu duoraitiovaunukalusto, joka kalustona kulkisi niin rautatiellä kuin raitiovaunulle rakennettavalla linjastolla. Hanke kuitenkin hylättiin kokonaisuudessaan. Tämän jälkeen ehdotus olikin, että mahdollisesti tulevaisuudessa saapuva duoyhdistelmä voidaan ottaa käyttöön jos nykyinen suunnitelma rakennetaan leveämmällä, raitio ja rautatiekäyttöön soveltuvalla kiskoleveydellä, mutta kaupunki päätti toisin ja nyt nykyinen hanke rakennetaan pienemmällä raideleveydellä, joka ei sovellu tai pysty laajentumaan kyseiseen duokäyttöön. Nykyiseen suunnitelmaan kuuluu siis erikseen niin paikallinen raitiotielinjasto kuin sitten lähijunaliikenne Nokialle, Lempäälään ja Ylöjärvelle. 2015 selvisi kilpailutuksen tuloksena rakennuttaja ja myöskin koko hankkeen infrastruktuurin kokonaiskustannus.

Rakennustöiden alku

Rakennuttajaksi valikoitui Pöyryn, VR Trackin ja YIT:n muodostama ryhmittymä ja kokonaiskustannukseksi varmistui 283 miljoonaa euroa. 2017 tämä kyseinen Raitiotiealianssi sai valmiiksi noin kilometrin verran raitiotietä. 2018 alkoi varsinaiset rakennusurakat ja koko linjaston alueella on alkanut massiiviset rakennustyömaat. Tämä haittaa suuresti niin julkista liikennettä, yksityisautoilijoita, kävelijöitä ja todella suuresti keskusta alueen pääkadun, Hämeenkadun yrittäjiä ja heidän toimeentuloansa. Raitiotieurakan lisäksi aloitettiin myös Hämeensillan perusparannus, joka on myös massiivinen rakennusurakka aivan ydin keskustassa. 2018 arvioitu määrä radan valmistumiselle on noin viisi kilometriä. Ensimmäiset lopulliset liikennejärjestelyt on saatu maaliin ja kokeiluluontoiset nurmirataosuudet on istutettu Sammonkadulle. Sammonkadulle istutettiin myös ensimmäiset uudet katupuut. Hämeenkadulta muun muassa Hämeensillan patsaan kuin myöskin kaikki vanhat Hämeenkadun puut on kaadettu pois. Puiden kaataminen toi vihan kansalaisille, sillä puiden merkitys on ollut suuri koko keskustan ulkonäölle mutta myös imagolle. Vanhoja puita kun ei takaisin saada vaan niidenkin kymmeniä jollei jopa satoja vuosia kasvaneita puita sitten korvaillaan uusilla. Raitiotie projekti piinaa kansalaisia, mutta sen valmistuttua toivotaan sen olevan kestävän kehityksen hanke ja toimiva sellainen.

Linjastosta

Ensimmäiset linjat sanotaan aukeavan 2021 Hervanta-Kaleva-Pyynikintori linjaksi ja Pyynikintori-Tays linjaksi. Alustavan suunnitelman mukaan ensimmäinen linjan reitti tulee olemaan Lentävänniemestä Niemenrantaa pitkin Lielahteen, josta linja hyppää Pispalaan ja Keskustan läpi Kalevaan, josta se jatkaa Hallilaan ja Hervantaan. Isoja linjojen kysymyksiä ja päätöksiä oli se, että tuleeko linja Pispalan alueella Pispalan Valtatielle vai Paasikiventielle ja keskusta alueella tuleeko linja Itsenäisyydenkadulle vai Kalevantielle ja Hämeenkadulle siihen, missä on nykyinen joukkoliikenteen pääkäytävä vai sitten Kalevantielle, josta se tukisi Ratinan kasvavaa aluetta sekä siitä olisi suorat kulkuyhteydet asemalaitureille, Keskusareenaan, Tampere-Talolle ja yliopistolle. Kalevan suunnalla kysymys oli siitä, että tuleeko linja palvelemaan tärkeimpien työpaikka-alueiden henkilöstöä liittymäbussin vaiko suoran yhteyden puitteissa ja tässä ratkaisussa päädyttiinkin rakentamaan jo ensimmäisessä vaiheessa kaksihaarainen vaihtoehto, jossa TAYS:iin ja Hervantaan tulee kulkemaan omat linjansa. Myös Pispalan valtatie jätettiin pois ja linjasto tulee kulkemaan Paasikiventietä pitkin, mikä on saanut useat kansalaiset pöyristymään, sillä ensimmäisen vaiheen linjasto loppuu uudelle juuri rakenteilla olevalle asuinalueelle ja kansalaiset protestoivat sen olevan korruption seurauksena tehty juuri vain palvelemaan tuon uuden asuinalueen asukkaita.